Sluiten

Trainer Peter Hyballa stelde in het AFAS Stadion Nacho Monsalve op. De Spanjaard maakte zijn rentree in de basis na lang blessureleed. Verder kreeg Finn Stokkers opnieuw een basisplaats.

AZ begon sterk aan het duel en kreeg kansen via onder meer Dani de Wit en Calvin Stengs. De eerste poging van NAC kwam van de voet van Thom Haye, maar zijn inzet belandde in de handen van doelman Marco Bizot. Na tien minuten spelen leek de thuisploeg op voorsprong te komen. Myron Boadu kon alleen op keeper Nick Olij af, maar schoot in het zijnet.

NAC kwam vervolgens beter in de wedstrijd en zette via Haye en Jordan van der Gaag een fraaie aanval op. Laatstgenoemde gaf de bal voor, waarna Finn Stokkers de bal verlengde, maar die bal bereikte geen ploeggenoot meer. De ploeg van trainer Hyballa zocht vaker de aanval en kreeg nog een aantal kansen via Schouten, Stokkers en Verschueren.

Na een halfuur spelen was er een enorme mogelijkheid voor Schouten. De back schoot uit een kansrijke positie naast. Niet veel later maakte hij die misser goed met een assist op El Allouchi, die NAC tien minuten voor de rust op een 0-1 voorsprong zette.

Na de pauze was het opnieuw de ploeg uit Breda die het gevaarlijkst was. Stokkers kreeg een goede mogelijkheid, maar het was uiteindelijk Schouten die de tweede NAC-goal op het scorebord zette. De verdediger stoomde op rechts goed op uit een counter en schoot de bal in de hoek achter Bizot: 0-2.

Vijf minuten later maakte Oussama Idrissi de aansluitingstreffer. De buitenspeler schoot van grote afstand en de bal plofte achter Olij. AZ zette vervolgens aan in de jacht op de gelijkmaker. Stengs was dichtbij, maar trof geen doel. Verschueren was aan de andere kant wel dichtbij. Na miscommunicatie achterin bij de Alkmaarders kon de Belg schieten. Uiteindelijk was het Jonas Svensson die de bal van de lijn haalde.

Een spannende slotfase volgde, waarin AZ en NAC kansen kregen. Uiteindelijk trok NAC aan het langste eind. Invaller Javier Noblejas werkte zich langs drie man en schoot de bal binnen: 1-3. Door dat resultaat mag NAC zich halve finalist in het TOTO KNVB Beker toernooi noemen. In de halve finale wacht Feyenoord of SC Heerenveen. Die kwartfinale wordt donderdagavond gespeeld.

Karakteristieken

Opstellingen:
AZ: Bizot, Svensson (82’ Aboukhlal), Clasie, Wuytens, Ouwejan (74’ Druijf), Midtsjø, De Wit (67’ Sugawara), Koopmeiners, Stengs, Boadu, Idrissi
NAC: Olij, Van Anholt, Riera, Monsalve (58’ Rösler), Van Hecke, Schouten, El Allouchi, Van der Gaag (61’ Noblejas), Haye (87’ Azzagari), Verschueren, Stokkers

Gele kaarten:

B. Verbruggen
S. van Hooijdonk
ms21081377649[1]

Ook een wedstrijd van NAC bijwonen?

Wil jij een keer een Avondje NAC bijwonen? Dat kan! Klik op de button hieronder en bestel je tickets.

img 0235
soccernews3