bezig met laden...

Nieuwsarchief

Twaalf jaar Lieshouts gerstenat in Breda

Twaalf jaar Lieshouts gerstenat in Breda

22/12/2017

NAC Breda verwelkomt vanaf 1 januari Amstel bier als nieuwe bierpartner. Op zaterdag 27 januari, het eerstvolgende Avondje NAC na de winterstop, zal het nieuwe bier voor het eerst geschonken worden rondom de wedstrijd tegen VVV Venlo. Dat betekent dat de club afscheid neemt van Bavaria, een terugblik op twaalf jaar partnerschap met wrok, bierdopjes, genot en ongeveer 2.400.000 liter bier.

Het had veel voeten in de aarde, maar afkeer werd affectie. In 2005, aan de vooravond van de samenwerking tussen NAC en Bavaria, was de ‘Bavariagate’ het gespreksonderwerp van de dag in Breda. Tot dan toe werden de kelen van de bierdrinkende supporters van de Yellow Army gesmeerd met achtereenvolgens Oranjeboom en Jupiler. Iedereen weet: bier is heilig in en rondom het Rat Verlegh Stadion, dus had de brouwerij uit Lieshout (Oost-Brabant) een charmeoffensief nodig om de NAC-supporter te overtuigen.

Een decennia later zijn de meeste liefhebbers van de Parel van het Zuiden in het bezit van een vaasje waar het NAC-logo (1996-2012) of het portret van Antoon ‘Rat’ Verlegh op prijkt. Het is een collectors item geworden. Evenals de flessenopener met NAC-tenue en het geel-zwarte jubileum blik, een halve liter bier uitgegeven vanwege het 100-jarig bestaan van de club in 2012. Allemaal erfstukken van het Bavaria-tijdperk. Een periode waarin de bierproducent de club steunde bij de degradatie door het sponsorbedrag te verhogen en de supporters NAC uit de schulden liet drinken door voor iedere bierdop 0,10 cent te doneren. Daar draaide de achterban vervolgens de handen niet voor om, de collectebussen in de supermarkten puilden uit.  

Op 28 oktober 2011, tijdens NAC – VVV Venlo, verbraken we samen een record: die avond werd voor maar liefst 100.000 euro aan bier getapt. En wat te denken van het honderdjarig bestaan in 2012. Hele straten kleurden geel-zwart, dankzij de actie van Bavaria waarbij je bij ieder kratje pils een heus versierpakket cadeau kreeg.

Algemeen Directeur Justin Goetzee kijkt terug op een mooie samenwerking: “We hebben in Bavaria een fijne, enthousiaste en loyale partner gehad. Twaalf jaar lang hebben zij zich ingezet voor de club in voor en tegenspoed, waarbij ze ludieke acties op poten hebben gezet. De verhoging van het sponsorbedrag na onze degradatie is mij persoonlijk het meeste bijgebleven. Dit typeert Bavaria. We willen Bavaria dan ook enorm bedanken voor de hele fijne samenwerking!

 
Wij komen uit in de: